سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیلیکون چگونه می تواند برای بدن مفید باشد؟

سیلیکون برای بدن

ابتدا باید اطلاعاتی درباره کلاژن بیان شود. کلاژن یک پروتئین فیبری هست که از اتصال 13 نوع اسید آمینه با هم تولید می شود و سیلیکون در برقراری پیوند اسید آمینه ها نقش بازی می کند. اگر میزان تولید رشته های فیبر کم باشد یا رشته های فیبری کوتاه باشند، کلاژن بی کیفیت ایجاد می شود. کاهش یا عدم کیفیت لازم کلاژن منجر به کاهش ضخامت لایه درم پوست، ترد شدن و افزایش سرعت پوکی استخوان، انسداد مویرگ ها و بسیاری مشکلات شایع در زندگی جوامع بشری می شود. در واقع سیلیس روی مفاصل، بافت های مویرگی، استخوان ، پوست و ناخن تأثیر گذار است. برخی مطالعات زیر نظر انجمن ملی تحقیقات بیولوژیک آمریکا نشان می دهد سیلیس برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دارای اهمیت است.

البته به طور کلی سه پروتئین کلاژن، کراتین و الاستین روی زیبایی پوست و مو و ناخن نیز تأثیر می گذارند. به طور مثال کلاژن باعث کشیدگی پوست می شود و علاوه بر از بین بردن خطوط و چین و چروک پوست، از ایجاد آن نیز جلوگیری می کند.
کراتین پروتئینی هست که باعث افزایش میزان ضخامت ، بدنه ، قدرت و کشش مو می شود و الاستین به پوست بدن قابلیت کشش و ارتجاعی می دهد که این مسئله از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. به هر حال با افزایش سن این سه پروتئین در بدن کم می شود و عوامل پیری در ظاهر بدن پدیدار می شود.

همانطور که در پست های قبلی بیان شد، یکی از شرکت های ایرانی موفق شده است مکمل سیلیکون خوراکی با قابلیت جذب 52 % را بسازد. این شرکت همچنین موفق شده است محصول پروتئینی را بسازد که نزدیک ترین ساختار به کلاژن و الاستین مورد نیاز پوست بدن انسان را دارد. در واقع ترکیب درصدی اسید آمینه ها طوری است که وقتی این اسید آمینه ها در فرایند پروتئین سازی قرار میگیرند، دقیقا ترکیب مورد نیاز کلاژن فراهم می شود. نسبت کلاژن به الاستین در این ترکیب پروتئینی دقیقا شبیه به پوست بدن است. مصرف این ترکیب پروتئینی در یک دوره 28 روزه منجر به کاهش حدود 20 درصدی چین و چروک در پوست شده است.

نشانه‌های کمبود سیلیکون در بدن

نشانه‌های کمبود سیلیکون در بدن بسیار واضح و روشن است و به طور نزدیکی با بافت‌های همبند مرتبط خواهد بود. علاوه بر توسعه ضعیف استخوان‌ها، این نوع کمبود باعث نازک شدن موها، شکستن ناخن‌ها، تشکیل چین و چروک و پیری کلی پوست می‌شود.

خواص سیلیکون برای سلامت بدن

بعد از اکسیژن، سیلیکون فراوان ترین عنصر در پوسته زمین است. این ماده در خاک رس و ماسه نیز وجود دارد و بخش بزرگی از سنگ‌هایی همچون کوارتز و گرانیت را تشکیل می‌دهد. در اوایل تاریخ، سیلیکون به عنوان یک ماده مهم در نظر گرفته نمی‌شد. با اینحال، با افزایش تحقیقات، مزایای این ماده برای سلامتی کاملا مشخص گردید.

جلوگیری از تغییر شکل استخوان‌ها

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سیلیکون نقش بسیار مهمی در کمک به کلسیم برای رشد و نگهداری مفاصل و استخوان‌ها بازی می‌کند. این ماده با افزایش مقدار کلاژن (بخش پروتئینی استخوان‌ها) موجب انعطاف پذیری استخوان‌ها می‌شود. سیلیکون همچنین سرعت بهبودی دررفتگی استخوان و شکستگی‌ها را ‌افزایش می‌دهد.

نگهداری از ظاهر زیبای پوست

سیلیکون مانع از شل شدن پوست می‌شود و درخشندگی طبیعی پوست را حفظ می‌کند. این ماده همچنین باعث روشن تر شدن چشم نیز می‌شود. سیلیکون از بروز بیماری‌های مختلف پوستی جلوگیری می‌کند.

کمک به فرآیند درمان

سیلیکون نقش بسیار مهمی در حفاظت در برابر بیماری‌های مختلفی همچون سل و سایر بیماری‌های مرتبط با غشای مخاطی دارد. این ماده همچنین در افزایش نرخ درمان شکستگی‌ها بسیار مفید است.

جلوگیری از سمیت آلومینیوم

یافته‌ها نشان می‌دهد که مقدار بالایی از آلومینیوم در ضایعات مغزی همچون آلزایمر وجود دارد. مشخص شده است که سیلیکون از جذب بیش از حد آلومینیوم در سیستم گوارشی جلوگیری می‌کند و همین امر باعث کاهش نشانه‌های حاصل از سمیت با آلومینیوم می‌شود.

بازیابی مخاط

مزایای سیلیکون برای سلامتی شامل بازیابی مخاط از دستگاه تنفسی است به خصوص زمانی که بدن شما از بی آبی رنج می‌برد.

جلوگیری از شکستن ناخن‌ها

سیلیکون نقش بسیار مهمی در نگهداری ناخن بازی می‌کند. سیلیکون همچنین در بهبود کیفیت ناخن‌ها و محافظت از شکستن آن‌ها بسیار مهم است. همین امر موجب به وجود آمدن ناخن‌های جذاب و قوی می‌شود.

کمک به قوی شدن استخوان‌ها

سیلیکون برای نگهداری سیستم اسکلتی بدن بسیار ضروری است. این ماده رسوب مواد معدنی مختلف همچون کلسیم در بافت‌های استخوانی را افزایش می‌دهد.